AR, MR, VR, XR – “Avagy egységben az erő?”

AR, MR, VR, XR
"Avagy egységben az erő?"

AR, MR, VR, XR
"Avagy egységben az erő?"

Az interneten több olyan infografikával is találkozhatunk, amelyek az XR-t, avagy az Extended Reality-t magyarázzák. Tulajdonképpen harmadolni lehetne ezt a technológiát, amely a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság, és a kevert valóság együttese: mindegyik rész egyharmad szelete a tortának. Azonban ahhoz, hogy megértsük, mire képes az XR, tudnunk kell, hogy önmagában mit jelentenek a „részei”, habár az Extended Reality a legfiatalabb négyük közül.

A virtuális valóság nevéből is adódóan egy teljesen digitális teret jelent, amelyben nem tudunk interaktálni a fizikai környezettel, az megszűnni látszik a résztvevő alany számára. A kiterjesztett valóság esetében a fizikai valóság a helyszín, ahol az események történnek, de kiegészítődnek virtuális elemekkel. A kevert valóságban pedig a két szféra interakciója zajlik egyazon időben.

Az interneten több olyan infografikával is találkozhatunk, amelyek az XR-t, avagy az Extended Reality-t magyarázzák. Tulajdonképpen harmadolni lehetne ezt a technológiát, amely a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság, és a kevert valóság együttese: mindegyik rész egyharmad szelete a tortának. Azonban ahhoz, hogy megértsük, mire képes az XR, tudnunk kell, hogy önmagában mit jelentenek a „részei”, habár az Extended Reality a legfiatalabb négyük közül.

A virtuális valóság nevéből is adódóan egy teljesen digitális teret jelent, amelyben nem tudunk interaktálni a fizikai környezettel, az megszűnni látszik a résztvevő alany számára. A kiterjesztett valóság esetében a fizikai valóság a helyszín, ahol az események történnek, de kiegészítődnek virtuális elemekkel. A kevert valóságban pedig a két szféra interakciója zajlik egyazon időben.

A gyakorlatban példákkal lehet leginkább szemléltetni ezt. A VR fejlesztés által olyan alkalmazást hoztak létre, amellyel a digitális térben egy teljesen más ember bőrébe bújhatunk, és megtapasztalhatjuk az őt ért kirekesztő, diszkrimináló eseményeket és szóbeli bántalmazásokat: néger kisgyermekek bőrébe bújtatták az alanyokat az empátia és a megértés növelése érdekében.

Az AR fejlesztésre tipikus példa lesz a Google Maps továbbfejlesztett változata, amikor a telefonunk kameráján keresztül a valós térben látunk majd nyilakat és jelzéseket a navigáció érdekében. A kevert valóságra leginkább a Microsoft Hololens szemüvege ad precedenst, amelyet az amerikai hadsereg nagy számban használ. Az XR által pedig már távkörbevezetést is levezényelnek a munkaadók a jövendőbeli alkalmazottaknak: ugyanazon időben, de teljesen más fizikai térből ugyanabban az adott VR környezetben történik az interakció.

A négy technológia együttese tehát az Extended Reality, amely gyűjtőfogalomként fogja össze ezeket az immerzív fejlesztési technológiákat. Itt a valóság és a virtuális tér egy időben létezik, megjelennek a hologram elemei, és a virtuális elemekkel való mélyebb interakció. A mesterséges intelligencia és a mélytanuló rendszerek segítségével teljesen más dimenzióba sikerült emelni ezeket a fejlesztéseket.

Olyan szabadulószobákat alkottak, ahol társaink csak hologramként vannak velünk, de egyazon fizikai térből kell kijutnunk. Megalkottak olyan környezeteket, amelyek által például Rembrandt művészetét csodálhatjuk meg a reneszánsz korban, és a részesévé válunk a festés folyamatának is. A Pentagon egyre több ilyen technológiába fektet dollármilliárdokat, hogy katonáik reakció idejét és felkészültségét a terepgyakorlatok csökkentésével növeljék. Az üzleti életben a távinterjú sem lesz akadály vagy éppen a VR tréningek. A játéknak vége, az immerzív technológiák nagyobb dimenziókba törtek be, és még időben be tudunk szállni velük az üzletbe!

A gyakorlatban példákkal lehet leginkább szemléltetni ezt. A VR fejlesztés által olyan alkalmazást hoztak létre, amellyel a digitális térben egy teljesen más ember bőrébe bújhatunk, és megtapasztalhatjuk az őt ért kirekesztő, diszkrimináló eseményeket és szóbeli bántalmazásokat: néger kisgyermekek bőrébe bújtatták az alanyokat az empátia és a megértés növelése érdekében.

Az AR fejlesztésre tipikus példa lesz a Google Maps továbbfejlesztett változata, amikor a telefonunk kameráján keresztül a valós térben látunk majd nyilakat és jelzéseket a navigáció érdekében. A kevert valóságra leginkább a Microsoft Hololens szemüvege ad precedenst, amelyet az amerikai hadsereg nagy számban használ. Az XR által pedig már távkörbevezetést is levezényelnek a munkaadók a jövendőbeli alkalmazottaknak: ugyanazon időben, de teljesen más fizikai térből ugyanabban az adott VR környezetben történik az interakció.

A négy technológia együttese tehát az Extended Reality, amely gyűjtőfogalomként fogja össze ezeket az immerzív fejlesztési technológiákat. Itt a valóság és a virtuális tér egy időben létezik, megjelennek a hologram elemei, és a virtuális elemekkel való mélyebb interakció. A mesterséges intelligencia és a mélytanuló rendszerek segítségével teljesen más dimenzióba sikerült emelni ezeket a fejlesztéseket. Olyan szabadulószobákat alkottak, ahol társaink csak hologramként vannak velünk, de egyazon fizikai térből kell kijutnunk. Megalkottak olyan környezeteket, amelyek által például Rembrandt művészetét csodálhatjuk meg a reneszánsz korban, és a részesévé válunk a festés folyamatának is. A Pentagon egyre több ilyen technológiába fektet dollármilliárdokat, hogy katonáik reakció idejét és felkészültségét a terepgyakorlatok csökkentésével növeljék. Az üzleti életben a távinterjú sem lesz akadály vagy éppen a VR tréningek. A játéknak vége, az immerzív technológiák nagyobb dimenziókba törtek be, és még időben be tudunk szállni velük az üzletbe!

Immerzív technológiák bemutatása

CSEMPE1CSEMPE1_back
CSEMPE2CSEMPE2_back
CSEMPE3CSEMPE3_back
CSEMPE4CSEMPE4_back

Immerzív technológiák bemutatása

CSEMPE1CSEMPE1_back

CSEMPE2CSEMPE2_back

CSEMPE3CSEMPE3_back

CSEMPE4CSEMPE4_back

Lépjen kapcsolatba velünk!

Lépjen kapcsolatba velünk!