A VR nagytestvére: AR a gyakorlatban
2019-11-06Verseny a legjobb AR szemüveg címéért
2020-01-21VR fejlesztés 2020-as trendjei
A virtuális valóság az elmúlt években az oktatás, az egészségügy és a szociális készségfejlesztés területére is betette a lábát. A kísérleti felhasználás remek eredményeket produkált, még ha csak arról is van, szó, hogy a Black Friday-re kell felkészíteni a Walmart dolgozóit. Azonban a technológia betegségek gyógyításában is megállja a helyét. Az előrejelzések szerint a VR fejlesztés 2020-ra új léptékeket ugrik meg.
A gamingen túli VR
A VR fejlesztés kapcsán évről évre újabb és újabb áttörések és felhasználási lehetőségek jelennek meg a porondon. Az elmúlt évek egyik legelterjedtebb játéka, a Pokemon Go az Augumented Reality lehetőségeit használta fel, és ejtett rabul több millió felhasználót. Ebben az esetben a valós környezetünkben mozogtunk, ahol virtuális élőlények után kutattunk. A Virtual Reality egy teljesen más világba repít bennünket, amelyet szinte valós fizikai élményként él meg az elménk. Leginkább nyilvánvalóan a szórakoztatás és a gaming területén figyelhetjük meg a VR jelenlegi bővülését, de a VR fejlesztés legszélesebb spektruma mégsem itt van. De ha nem itt, akkor mégis hol?
A sokoldalú VR jelenség
A Virtual Reality egyik legnagyobb potenciálja az oktatásban és a különböző képzési területekben rejlik. Folytattak olyan kutatásokat, amelyek fejlesztették az emberek empatikus készségeit. A VR segítségével egy avatár képében látták magukat, amely lehetett idős ember vagy éppen egy színesbőrű kisfiú, akinek nehézségeit élhették át az ő bőrében. 2016-ban a VR segítségével már a táplálkozási zavarokkal küzdőkön is tudtak segíteni. A testképzavaruk miatt egy egészséges avatár bőrébe bújtatták őket, és az ott tapasztalt élmények megmaradtak, és segítettek a gyógyulásukban. Az egészségügy kapcsán a kockázatos műtétek és sebészi beavatkozások gyakorlására is használják már a VR fejlesztés lehetőségeit. Nyilvánvalóan az orvosok képzésében, akik felelősségétől emberéletek függenek, fontos a megfelelő képzés és a szituációs gyakorlatok, a reflexek fejlesztése. Az elvégzett kísérletek azt mutatják, hogy a reakciós idő 12%-kal javult a VR környezetben történő gyakorlás következtében. Ez nem csak az egészségügyben lehet fontos, hanem például olyan szakembereknél, akik nehézgépekkel dolgoznak. Itt is már tesztelik a VR szemüvegeket. Sőt, a Walmart is egyre több üzletében (már meghaladta a 200-at) veti be a VR headseteket alkalmazottaik ügyfelekkel történő interakcióinak fejlesztésére. Ez főképpen a Black Friday jelensége kapcsán hasznos, ami minden évben az őrülettel válik egyenlővé, és a bolttulajdonosok, valamint az alkalmazottak számára az év legkeményebb időszaka.
A VR jelene és jövője
A VR fejlesztés sokoldalúsága, ha még nem vált volna egyértelművé, akkor még hozzá tehetnénk azt is, hogy az utazás és a turizmus is felfedezte a potenciált, hiszen lehetőségünk lesz előre megnézni nyaralásunk úticélját egyetlen lépés megtétele nélkül. Az üzleti B2B szektor is egyre nagyobb összeget fektet a virtuális valóságba. Egyik sikeres innovátora a Roomera, amely olyan partnerekkel dolgozik már együtt, mint a General Electrics. A multik is hatalmas összegeket folyósítanak a VR bővítését segítő kutatásokra és kísérletekre. Az Oculus társult az NBA-vel, hogy otthonról is élettel teli, szinte valóságos mérkőzés élményt nyújtson a kosárlabda szerelmeseinek. A VR az AI-al együtt pillanatok alatt formálhatja át a most ismert hétköznapi világunkat, új életminőséget adhat, mindez ráadásul pár év vagy egy röpke évtized leforgása alatt. A VR fejlesztés túl széles választékot kínál, ezért sem fog semmi határokat szabni neki.