VR felhasználási területek

Virtuális valóság
felhasználási
területek

Virtuális valóság felhasználási területek

Oktatás, edukáció

Az oktatás területén az immerzív technológiák legnagyobb haszna és előnye, hogy háromdimenziós térbe viszik el a diákokat, és az élményszerű információátadás és tanulás sokkalta hatékonyabbnak bizonyult. Nyilvánvalóan a legkönnyebben gyerek esetében alkalmazható, hiszen sokkal nyitottabbak és jobban érdekli a mai generáció fiatalságát a technológiai fejlődés és termékei, mint a felnőtt korosztályt.

Oktatás, edukáció

Az oktatás területén az immerzív technológiák legnagyobb haszna és előnye, hogy háromdimenziós térbe viszik el a diákokat, és az élményszerű információátadás és tanulás sokkalta hatékonyabbnak bizonyult. Nyilvánvalóan a legkönnyebben gyerek esetében alkalmazható, hiszen sokkal nyitottabbak és jobban érdekli a mai generáció fiatalságát a technológiai fejlődés és termékei, mint a felnőtt korosztályt.

Az Unió készített a témában egy nagyon hasznos reportot, amelyben összeszedték szektoronként például a VR fejlesztés, AR fejlesztés, tehát az immerzív technológiák összeségének felhasználási példáit napjainkban. Hollandiában a KRESZ megismertetésére használnak VR környezetet. Azonban az AR, az MR vagy éppen az XR múzeumokban is nagyon hasznos technológiának ígérkezik. Egyre több a VR kiállítás: például Rembrandt műveit és munkásságát ismerhetjük meg egy teljesen digitális térben. Nyilván a közszféra szempontjából így a konkrét oktatási rendszer és a múzeumi kulturális élet nagy hasznát veszi ezeknek a lehetőségeknek. Azonban rengeteg más szegmensben jelenik meg oktatási eszközként a technológia.

Az amerikai hadseregben például 2012-óta használnak VR környezetet és annak fejlesztéseit a katonák kiképzésében. Az egészségügy a sebészek gyakorlati képzésében használ most már XR technológiát is, sőt, 2025-re ezt a területet jósolják a második legnagyobb piaci szegmensnek az XR felhasználás területén. A pontosság és precizitás egy sebész legfontosabb képessége, így a virtuális környezetben való gyakorlás statisztikailag bizonyítottan fejleszti az orvostanhallgatók képességeit. Emellett az XR oktatásban való egyik legnagyobb potenciálja a vállalati és mérnöki területeken történő továbbképzésben lesz. A nehezen hozzáférhető gépeket, vagy éppen a távolságokat áthidalni lesz hivatott az Extended Reality és minden alfaja.

Egészségügy

Az immerzív technológiák egyik leghasznosabb felhasználása az egészségügy és az orvostudományi fejlődés területe. Amellett, hogy a doktoranduszok és leendő orvosok, ápolók, nővérek digitális környezetben gyakorolhatják és fejleszthetik készségeiket, sok más alkalmazása is jelen van a virtuális technológiáknak. Az AccuVein például egy olyan eszköz, amelyet az ember testére irányítva feltérképezi az adott ponton az érrendszert, és ezt kivetíti a bőrre: könnyebb megtalálni a vénákat például vérvételnél.

Egészségügy

Az immerzív technológiák egyik leghasznosabb felhasználása az egészségügy és az orvostudományi fejlődés területe. Amellett, hogy a doktoranduszok és leendő orvosok, ápolók, nővérek digitális környezetben gyakorolhatják és fejleszthetik készségeiket, sok más alkalmazása is jelen van a virtuális technológiáknak. Az AccuVein például egy olyan eszköz, amelyet az ember testére irányítva feltérképezi az adott ponton az érrendszert, és ezt kivetíti a bőrre: könnyebb megtalálni a vénákat például vérvételnél.

Emellett a fájdalomcsökkentésben a virtuális valóság alkalmazás 60%-kal bizonyult sikeresebbnek a morfiumnál. A mentális betegségek gyógyításában is sikereket érnek el. Az anorexiás beteg testképzavarát hozták helyre a digitális környezetben. Az XR számára az egészégügyi felhasználás bizonyul majd a legnagyobb piacnak 2025-re, legalább is az előrejelzések szerint. A fejlesztések is valamelyest alátámasztják ezt. Olyan XR környezeteket fejlesztenek, amelyben a beteg fóbiáival nézhet szembe: így például a tériszony, a klausztrofóbia vagy sok minden más. Emellett az XR élmény idősek rehabilitációjában is használatos például Finnországban.

A BetterDay nevezetű, Helsinki székhelyű cég foglalkozik ezzel, és azt szeretnék megvalósítani, hogy az idősek se essenek ki a szociális élet adta lehetőségekből, ezért biztonságos környezetben tapasztalhassanak meg élményeket és fenntartsák nyitott hozzáállásukat embertársaikhoz, a családjukhoz és a természethez. Emellett a VR és az AR segítségével sebészi beavatkozások távolról történő elvégzésére is volt már példa. Kínában a sebészünk 3000 km-re tartózkodott a betegtől, amikor annak utasításaira sikeres műtétet hajtottak végre rajta kollégái. Mivel látta a beteget és képes volt bekapcsolódni ilyen messziről, a folyamatosan real-time tudásátadás is fontos aspektussá vált itt is.

Lépjen kapcsolatba velünk!

Lépjen kapcsolatba velünk!

Kereskedelem és marketing

Az egyik legkényesebb szektor az összes közül talán a kereskedelem és marketing. Alapvetően a többivel ellentétben a technológiai fejlődés és a logika diktál egyes megoldásokat, míg a marketing esetében nagyrészt érzelmi alapon akarjuk megfogni a vásárlóközönséget. Nyilván emiatt a virtuális élmények keveredése a fizikai valósággal kiváló opció, azonban ezt olyan ágazatokba érdemes beültetni, ahol tényleg ki is tudjuk használni az immerzív technológiák ezen potenciálját.

Kereskedelem és marketing

Az egyik legkényesebb szektor az összes közül talán a kereskedelem és marketing. Alapvetően a többivel ellentétben a technológiai fejlődés és a logika diktál egyes megoldásokat, míg a marketing esetében nagyrészt érzelmi alapon akarjuk megfogni a vásárlóközönséget. Nyilván emiatt a virtuális élmények keveredése a fizikai valósággal kiváló opció, azonban ezt olyan ágazatokba érdemes beültetni, ahol tényleg ki is tudjuk használni az immerzív technológiák ezen potenciálját.

Eddig már próbálhattunk fel úgy termékeket AR fejlesztés segítségével, amelyeket a telefon kameráján át próbáltunk magunkra. De elérkezett az a szint, amikor már teljesen virtuális üzleteket hoznak létre a kereskedelmi óriások. Amellett, hogy egy digitális webshopba lépünk, még külön a termékek és márkák történetével is megismerkedhetünk a vásárlási folyamat alatt. A marketingnek mint látjuk, a branddel való kötődés kialakítása egy fontos aspektus. De ezt nem csak webshopok alkalmazhatják, hanem teljesen más ágazatban értékesítő vállalatok is. A márkakötödés kialakítása élményátadással működik a leghatékonyabban.

A Snapchat például egy LEGO Store-t alakított ki újabban: a fizikai környezetet a kameránkon keresztül LEGO boltnak látjuk különböző figurákkal és azok interakcióival. Ugyanakkor a különböző virtuális vásárlási élmények nem csak ebben segítenek a kereskedelmi vállalatoknak. Az Accenture VR fejlesztés területén olyan terméket hozott létre, amely a fogyasztókon a digitális környezetben való interkacióikat, szemmozgásukat és testbeszédüket is modellezi, vizsgálja, és a vásárlói magatartást elemzi, ezzel későbbiekben hatékonyabbá téve az eladást a statisztikai adatok feldolgozása végett.

FMCG

A fogyasztói szektorban azokat a megoldásokat igyekeztünk csokorba szedni, amelyek valamelyest a hétköznapi élet problémáira és a szórakoztatás területén kínálnak megoldásokat, lehetőségeket a fogyasztói társadalom nagyobb rétegei számára. Hogy mire gondolunk itt? Például azokra a standalone VR eszközök elterjedésére és elérhetőbbé válására: gondolva itt az Oculust Quest szemövegre vagy a Lenovo, illetve a HTC termékeire.

FMCG

A fogyasztói szektorban azokat a megoldásokat igyekeztünk csokorba szedni, amelyek valamelyest a hétköznapi élet problémáira és a szórakoztatás területén kínálnak megoldásokat, lehetőségeket a fogyasztói társadalom nagyobb rétegei számára. Hogy mire gondolunk itt? Például azokra a standalone VR eszközök elterjedésére és elérhetőbbé válására: gondolva itt az Oculust Quest szemövegre vagy a Lenovo, illetve a HTC termékeire.

Már a Nintendo is belépett a VR piacára. Emellett a live broadcasting, azaz élő közvetítés új értelmet kezd nyerni, ugyanis az Egyesült Államokban a Turner Sports élőben közvetít NBA meccseket virtuális valóság környezetben. Vagy már olyan randi applikáció jelent meg, a Flirtar, ami jelzi nekünk a kameránk képernyőjén keresztül az adott személyről, hogy fent van-e a dating site-on, és mit tudhatunk kiszemeltünkről. De megemlíthetjük azt is, hogy a Notre Dame katasztrófája után virtuális valóság túrákat tettek lehetővé a látogatók számára, hogy így tapasztalhassák meg az épület történelmi értékét és egyedülálló szépségét.

Olyan alkalmazások is jelentek meg, amelyek az otthoni testmozgás terén segítenek majd nekünk. A digitális környezetben megkapunk egy személyi edzőt, aki a pontos és megfelelő gyakorlativégzésben koordinálja a használót. De a turizmus kapcsán is megjelentek az immerzív technológiák. A nyaralásunk előtt ezek segítségével előre megnézhetjük a kiszemelt helyet, eldönthetjük, megfelel-e elvárásainknak és túrákat is járhatunk be a területen, amiket meg szeretnénk majd élőben is nézni.

Lépjen kapcsolatba velünk!

Lépjen kapcsolatba velünk!

HR és vállalati felhasználás

A vállalati felhasználás kapcsán több terület is van, amely profitál a VR fejlesztés vagy éppen már az XR fejlesztés eredményeiből. A gyártástechnológia és a mérnöki munka bizonyos fázisait is megkönnyíteni látszik a virtuális térben való gyakorlat, vagy éppen a kiterjesztett valóság által helyben biztosított információ elérése. A Hencel Loctite esetében olyan virtuális tér áll rendelkezésükre, amely a javítási munkálatok gyorsabb elvégzéséhez biztosít gyakorlati lehetőséget.

HR és vállalati felhasználás

A vállalati felhasználás kapcsán több terület is van, amely profitál a VR fejlesztés vagy éppen már az XR fejlesztés eredményeiből. A gyártástechnológia és a mérnöki munka bizonyos fázisait is megkönnyíteni látszik a virtuális térben való gyakorlat, vagy éppen a kiterjesztett valóság által helyben biztosított információ elérése. A Hencel Loctite esetében olyan virtuális tér áll rendelkezésükre, amely a javítási munkálatok gyorsabb elvégzéséhez biztosít gyakorlati lehetőséget.

Így például a mechanikusok számára az ütéskezelő rendszere kapcsán vagy az üvegszerelők számára biztosítja a megfelelő teret és eszközöket a megbízhatóbb munkavégzés érdekében. Egy másik vállalat számára intenzív VR training alkalmazást fejlesztettek ki, amely a menedzserek munkáját hivatott megkönnyíteni. A virtuális térben elemezniük kell a helyzetet, és a megfelelő megoldással kell előállniuk munkaszervezés terén. Így tehát látjuk, hogy az egyik legfontosabb szegmens a vállalaton belül biztosított trainingek és fejlődési lehetőségek, amelyekre nagy hatással vannak már most az immerzív technológiák.

A másik szektor, ami érdekelt a VR fejlesztés lehetőségeiben és az XR-ban is, az a HR. Már most vannak olyan multicégek, amelyek virtuális túrákat tartanak a munkakörnyezet és a munkahely bemutatására a jövendő dolgozóknak. Egy standalone készülék szükséges ehhez csupán. Ez akkor a leghatékonyabb megoldás, ha nagy távolságok áthidalására van szükség, és a dolgozók jó része is ingázni fog vagy éppen vendégmunkás. Egyre gyakoribb ez a fajta munkalehetőség, így nem csoda, hogy ebbe a szegmensbe is betört a VR fejlesztés.

Ingatlanfejlesztés

A mérnöki munka kreatív és tervezési fázisai most már nem csak 2 dimenzióban a számítógépen végezhetők el, hanem VR környezetben is. AZ utóbbi időben több olyan szoftvert fejlesztettek standalone készülékekre, amelyek által a virtuális környezetben tudnak épületeket tervezni mérnökeink úgy, hogy egyszerre többen vannak ebben a térben, de több száz vagy ezer km-re egymástól.

Ingatlanfejlesztés

A mérnöki munka kreatív és tervezési fázisai most már nem csak 2 dimenzióban a számítógépen végezhetők el, hanem VR környezetben is. AZ utóbbi időben több olyan szoftvert fejlesztettek standalone készülékekre, amelyek által a virtuális környezetben tudnak épületeket tervezni mérnökeink úgy, hogy egyszerre többen vannak ebben a térben, de több száz vagy ezer km-re egymástól.

Emellett az egyik legnagyobb probléma az építészeknek és a belső építészeknek is az, hogy az ügyfelet vagy épp a vállalkozót meggyőzzék, hogy a terv, amit készítettek, az megfelel az igényeknek. A virtuális környezetben így azonban átélhető és megtapasztalható a még fel sem húzott, meg nem épített, be nem rendezett épület. Ami egyre népszerűbbé teszi ezeket a megoldásokat, az szintén a standalone készülékek fejlődése és elérhetőbbé válása.

Ha választani kéne egy tervezet bemutatásakor, hogy a kétdimenziós számítógépes renderelt verziót választjuk vagy esetlegesen egy háromdimenziós VR környezetet, amiben végig tudjuk járni lépésről lépésre a tervrajzot, akkor szerintünk egyértelmű döntés, hogy melyik mellett rakjuk le a voksunkat. Emellett az egyik legjobb ebben, hogy a belső építészek design munkálatai is végre teljes formát öltenek. A virtuális környezetben mindent úgy látunk, ahogy az a valóságban ki fog nézni: a méretek, a színek, a formák mind-mind testet öltenek. A pontosabb és precízebb munkavégzés egyik alapköve lesz az immerzív technológiák használata.

Immerzív technológiák bemutatása

CSEMPE1CSEMPE1_back
CSEMPE2CSEMPE2_back
CSEMPE3CSEMPE3_back
CSEMPE4CSEMPE4_back

Immerzív technológiák bemutatása

CSEMPE1CSEMPE1_back

CSEMPE2CSEMPE2_back

CSEMPE3CSEMPE3_back

CSEMPE4CSEMPE4_back

Lépjen kapcsolatba velünk!

Lépjen kapcsolatba velünk!